מה הערך שלך? חיים משרקי קדם תכנים

מה הערך שלך?

תדמיינו רגע שאתם הולכים ברחוב ופתאום רואים שתי שקיות, אחת בכל צד של המדרכה. בשקית אחת יש שטר של מאה דולר ובשקית השנייה יש בקבוק מים. אתם יכולים לקחת רק שקית אחת, מה תבחרו?

מאה דולר, סבבה. עכשיו בואו נדמיין את אותה הסיטואציה רק שהפעם הלכתם לאיבוד באמצע המדבר באיחוד האמירויות ואין שום נווה מדבר באופק. מה תבחרו עכשיו? הרי מאה דולר עדיין שווים יותר מבקבוק מים פשוט אבל כעת ברור מאליו שערכו של בקבוק המים לא יסולא בפז.

הדילמה הזו נקראת 'פרדוקס הערך' והיא מופיעה בהרחבה בספר "עושר העמים" של אדם סמית', מחלוצי הכלכלה הקפיטליסטית. מבלי להיכנס למונחים כלכליים, הנקודה בפרדוקס היא הסיטואציה שאליה נקלעתם. במצב שגרתי תבחרו מה ששווה יותר מבחינת ערכו הכספי אך במצב חירום אתם תבחרו את הערך השימושי של הדבר ולא את ערכו הכספי.

סמית' כתב על זה לפני בערך 250 שנה אבל זה קיים עד היום. בחורה יכולה להתלהב משמלה בזארה ואז לראות תג מחיר של אלף שקלים ולהחליט שהיא לא שווה את זה. אבל אותה השמלה, רק בלבן, עם עוד קצת עיטורים ולקראת חתונה יכולה לעלות פי עשרה ואותה הבחורה תשלם מבלי לחשוב פעמיים.

היינו הך נרות ליום הולדת. ביומיום אף אחד לא ישלם על חבילה יותר מעשרים שקלים אבל בזמן סגר וכשיש לילד יום הולדת בעוד שעה וחצי ובאין מקום זמין אחר, ההורים ישלמו גם חמישים שקלים והעיקר שיהיו להם נרות לעוגה של הילד. כך שזה לא הערך הכספי שקובע אלא הערך השימושי שמחליט האם וכמה נשלם עבורו.

ונחזור שניה לשפה הכלכלית, לפעולה הזו קוראים 'פונקציית התועלת' ופירושה שהערך הכספי של מוצר מסוים נקבע לפי הערך השימושי שלו, או במילים אחרות: בכמה נהיה מוכנים לשלם עבורו בעת הצורך. וזה שווה המון כסף כי פונקציית התועלת היא הבסיס לכל רעיון של היצרנים והחברות הגדולות בשוק שמבינים שהמוצר שלהם שווה הרבה יותר כשהם מחברים אליו חוויה ומשמעות. אפל, לואי ויטון והארלי דווידסון הם רק חלק מהשמות שמוכרים ערך שימושי (זהות, במקרה הזה) בהמון המון כסף.

השבוע נדרשתי לחשב מסלול מחדש לגבי הערך שהלקוחות שלי מקבלים בכל אחת מתוכניות הלימוד שלי. החלטתי שהסטנדרטים הגבוהים והמקצועיות הבלתי מתפשרת שלי כבר לא מספיקים לי יותר ושברתי את הראש מה עוד אני יכול לתת ללקוחות שלי. מה עוד אני יכול לתת שאף אחד בתחום שלי לא נותן ומה הערך השימושי הכי גבוה והכי מקסימלי שאני יכול להעניק כדי שיהיה להם את ההכי טוב שיש. לקח לי קצת זמן אבל בסוף פיצחתי את זה. ואת תוצאות הפיצוח אני מעניק ללקוחותיי באהבה ענקית.

ואני ממליץ לעשות בדיוק את מה שאני עשיתי ולחשוב איפה הערך שלך יכול להיות יותר? זה לא משנה אם זה בעסק, בעבודה, בזוגיות או בכל תחום שרק רוצים. כי ברגע שיש לך ערך שימושי – ערכך לא יסולא בפז.

כתיבת תגובה

שיתוף

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

שיתוף

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter