קדם תכנים - סטיב ג'ובס

איך לחשוב כמו סטיב ג'ובס?

"אתה רוצה לבזבז את שארית חייך בלמכור מים ממותקים או שאתה רוצה הזדמנות לשנות את העולם?".

את המשפט האלמותי הזה אמר ג'ובס לג'ון סקאלי שהיה סמנכ"ל השיווק של פפסי בזמן שניסה לשכנע אותו לבוא ולמנכל את אפל. סקאלי, שבדיוק הוציא את אחת הפרסומות הרווחיות ביותר של פפסי לגמר הסופרבול, כבר עשה הון ולא כל כך שש לתפקיד. לא שזה עזר לו, כי ג'ובס לא ידע לקבל לא כתשובה.

רבים מכירים את ג'ובס כמלך הבלתי מעורער של אפל מבלי לדעת שזרקו אותו משם (וכעבור 12 שנים התחננו שיחזור כי הם היו על סף פשיטת רגל. הוא אכן חזר והשאר היסטוריה). מה שלא הרבה יודעים זה שג'ובס שינה את העולם בכל כך הרבה מובנים גם בזכות חברות אחרות שהקים (נקסט ופיקסאר) וגם בזכות העזרה והתרומה האדירה שלו להמון חברות מוכרות בתחומי הטכנולוגיה, המוזיקה, הסרטים והעיתונות.

"דפקו אותנו". זו הייתה לשון ההודעה של ג'ים אולצ'ין, מי שהיה סמנכ"ל הפיתוח במיקרוסופט, לחבר מרעיו ביום שהם התבשרו על השקת האייטונס. לזכותם יאמר שהם הבינו מהר מאוד שג'ובס רציני בנוגע לכוונות שלו לשנות את העולם ברמה שגרמה גם לחבר והיריב ביל גייטס לתפוס את הראש. בפעם הראשונה כשג'ובס המציא את האייפוד ובפעם השנייה כשהמציא את האייטונס כחנות המוזיקה הדיגיטאלית הראשונה בעולם שאשכרה שכנעה אנשים לשלם עבור מוזיקה בתקופה שבה ההורדות הפיראטיות שברו שיאים.

דווקא בגלל הפופולאריות של ההורדות הפיראטיות בנאפסטר, קאזה ואימיול כולם היו בטוחים שהרעיון של ג'ובס לא יכול להצליח. אבל הוא הצהיר שהם ימכרו לפחות מיליון שירים בשנה הראשונה – והוא טעה. הם מכרו מיליון שירים תוך חמישה ימים כשעד סוף השנה נמכרו 70 מיליון שירים באייטונס.

כזה היה ג'ובס, משנה עולמות. הוא שינה את עולם המחשבים עם המקינטוש ואת עולם הסרטים כשיצר אנימציה בפיקסאר ('צעצוע של סיפור', 'רטטוי', 'מוצאים את נמו' ועוד). הוא שינה את פני תעשיית המוזיקה עם האייטונס והאייפוד, שינה את עולם הסלולאר עם האייפון ולאחר מכן את פני הצרכנות הדיגיטאלית כולה כשבנה ממשק ענן (אייקלאוד) שמנגיש למשתמש את כל התוכן שלו מכל מקום ובכל מכשיר שהוא רוצה. בקיצור – גאון!

היה רק דבר אחד שהוא לא הספיק לשנות. המיזם האחרון שלו היה תוכנית לשינוי פני החינוך בעולם באמצעות מעבר ללימודים באייפד. הוא האמין – ובעיניי בצדק – שהחינוך המסורתי של ישיבה בכיתה ולימוד מספרים עבי כרס לא מותאם לבני הדור החדש והחל לעבוד על פלטפורמת חינוך חדשה שעתידה לחולל שינוי אדיר בדומה למה שעשה עם האייטונס והאייפון. כמה זה היה אדיר? הנשיא אובמה כינס ארוחת ערב מיוחדת בבית הלבן (שבה ג'ובס קבע את התפריט) בהשתתפות מנכ"לים נוספים (שגם אותם בחר ג'ובס) רק בכדי לקדם את הנושא. "הנשיא מאוד חכם", סיכם ג'ובס את ארוחת הערב. "אבל הוא כל הזמן הסביר לנו למה אי אפשר לעשות דברים וזה הוציא אותי מדעתי".

כפי שכתבתי בהתחלה, ג'ובס לא היה אדם שידע לקבל לא כתשובה. יתרה מזאת, תפישת העולם שלו הייתה מחולקת לגאונים ואידיוטים בלי שום אמצע והוא דאג שאנשים ידעו היטב איפה הוא הציב אותם. מזגו הרע הפך לשם דבר ואנשים נזהרו וחששו מאוד בסביבתו כי הוא קטל וקרע אנשים לגזרים בכל פעם שהם אמרו או עשו משהו שלא היה לרוחו ולא משנה מי או מה זה היה.

ג'וני אייב, המעצב הראשי של אפל, סיפר שבנסיעה משותפת שלהם ללונדון הוא בחר מלון בוטיק יוקרתי שהאמין שג'ובס יאהב. לא חלפו שתי דקות מהרגע שהוא נכנס לחדר ועד שקיבל שיחה מג'ובס שדרש לעזוב את המלון שלא היה לטעמו. כשאיב חזר לקבלה הוא מצא שם את ג'ובס מודיע לפקידה ההמומה מה הוא חושב על הטעם הרע של המלון שלהם. "רוב האנשים אינם כה ישירים כי הם רוצים שיאהבו אותם", הסביר אייב. "אבל לסטיב מעולם לא היה רצון כזה".

בעיניי הגישה שלו היא זו שהובילה אותו להמציא מוצרים כל כך מעולים. הוא פשוט ידע יותר טוב מהצרכנים שלו מה הם צריכים. בהשקת המקינטוש הוא נשאל ע"י אחד מהעיתונאים האם הוא ביצע סקר שוק לפני שיצר את המחשב, והתשובה של ג'ובס הייתה פשוט גאונית: "האם גראהם בל ביצע סקר שוק לפני שהוא המציא את הטלפון?".

כתיבת תגובה

שיתוף

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter

שיתוף

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter